MARKETINGESKÉNT – MIÉRT NEM KAPOD MEG SOHA A SZUPER ÁLLÁST?

Elöljáróban: soha nem dolgoztam marketingesként.
 
És: ha marketinges vagy és állást keresel, vagy új megbízót, vagy majd egyszer fogsz, akkor olvasd el ezt.
De: előtte javasolt 1,5 óra jóga (engem az nyugtat le, lazít le, erősít, nyújt, légzést javít, közérzetet javít…pillanat: ez nem egy jógát népszerűsítő poszt!??).
Vagy gyere oda ahol most ezt a cikket írom pár napra legalább (M-mel kezdődik, szigetek a vége és 365 nap 22 és 30 fok között van, és olyan szép az óceán hogy a kék, türkiz, zöld minden árnyalata játszik, a homok olyan fehér hogy nappal vakít, hunyorognod kell…pillanat: ez nem egy M szigetek-et népszerűsítő poszt?!?) vagy igyál vagy fuss, vagy meditálj.

Csinálj valamit, mert hacsak nem Te vagy a világ legjobb marketingese – ez a cikk először is fel fog húzni.
Aztán – aztán Rajtad múlik mi történik. De: felhúzott állapotban ne kommentelj.
 

Mi is a marketinges szerepe – egy cégvezető szemével?

Én mint aki marketingest keres, így fogalmaztam meg magamnak a marketinges szerepét – ha tudnék ide a cikkbe piramist rajzolni akkor rajzolnék, az 1-essel a tetején; de itt az M szigeteken Ti sem töltenétek vele az időt; tehát:
 

1-Stratégia – a legfontosabb: kinek, mit, miért adunk el – ezt a tulajdonossal, cégvezetővel együtt
2-Taktika – ötletelés, ez a kreatív rész, csapatban vagy egyedül, fűvel vagy a nélkül
3-Operatív tervezés – a taktika alapján számokkal eldöntjük hogy akkor mi a következő amit kipróbálunk
4-Operatív végrehajtás – megcsináljuk amit elterveztünk, közben figyelünk

  1. Kísérletek
  2. Mérés, kiértékelés
  3. Végrehajtás, “nagyban”

5-Elemzés, riportolás

 
Kb. ezek. Ha valaki mindet tudja – ő az emberem. Na jó nem, de erről később.
 

Mi az amit még elvárok egy marketingestől – a cégvezető szemével

Ez már sokkal nehezebb – mert iparág-függő.
És: még egy valami: van egy hatalmas felismerés, amiről már írtam egy cikket: hogy nem kell mindenkinek mindenhez értenie – hogy mindenki másban jó. Még marketingen belül is.

Azaz: ha Te szupersztár szövegíró vagy, attól nem Neked kell grafikát gyártani.
Ha Te szuper online bajnok vagy, nem Te fogsz offline sajtótájékoztatót tartani.

És így tovább. Folytassam? Felesleges.
 

Viszont amit mindeképpen elvárok: amihez értesz – az tizedmásodpercek alatt jöjjön le a CV-dből. De: előtte még 3 dolgot. De egy kis kitérő – avagy: miről kell hogy szóljon a marketing!?

 

KÖZJÁTÉK – MI IS A MARKETING?

Némi kis unalom – ha tudod, ugord át. De akkor nem fogod érteni a cikk maradék részét!
 
Ezt a legkeményebb módon tanultam meg: egyrészt egy vagyont fizettem érte – a világ egyik legjobb üzleti sulijában volt a tanárom egy Sanjay Dhar nevű prof – imádtuk.

A marketing volt az egyik legnehezebb tárgy. Mindig azt ismételte, hogy a jól működő cégeknél

a marketing = a stratégia és a stratégia = a marketing.

 
És persze a fejünkbe rakott egy keretet (framework-nek is nevezhetnénk ha angolul írnám a cikket): 3C – STP – 4P.
Aki megfejti, vendégem egy italra. Persze nem itt ahol most vagyok, itt egy egyszerű 750ml-es ásványvíz (buborékos, azért kell nekem, én így szeretem) 12 USD. Meg a repjegy. Szóval majd otthon.
 
Na jó – hogy ne feszélyezzem a kedélyeket – nincs ebben semmi új, ugye? Íme:

3C – Customer, Company, Competitors
STP – Segmentation Targeting Positioning
4P (aki ezt nem tudja, hagyja abba a cikk olvasását és menjen horgolni)

Ez lenne a “kemény” útja annak, ahogyan megtanultam? Dehogy! Ezt elméletben gyorsan megtanultam – de semmit nem ért. Amikor céget indítottam, építettem (csináltam egy párat) akkor fejben tudtam, de alkalmazni!? Na azt nehogy már! Én mindig jobban tudtam, hogy mi kell most a cégnek (nem a vevőnek!) és különben is.
 
Azaz: elköltöttem tovább 2 milliót, kimentünk egy pár startup kiállításra meg versenyre az USA-ba (hogy miért pont oda az megint egy másik cikk témája) és ott volt olyan mázlink (na jó azért több volt ennél: egységes, rikító sárga póló, egy nagyon vonzó és kedves sales vezetőnk aki minden befektető-jelölthöz az amerikaiakhoz képest is szélesebb (és őszintébb, amit néha nem nehéz hozzájuk képest – aki tudja mire gondolok, most mosolyog!) mosollyal tudott odamenni a betanult szöveggel (nem azért mert buta, hanem mert ezt előre kitaláltuk, hogy mi érdekli őket – húha, előre rohantam, ez mindjárt jön!:)) és persze rikító egységes tornacipőben) hogy

egy Los Angeles-beli accelerator (elég jó nevűek) aztán azt mondta hogy 210-en jelentkeztek hozzá az elmúlt negyedévben most akkor 18 céget kiválasztott és mi is köztük vagyunk.

Aki járt már az USA-ban befektetőt keresni, az tudja hogy ez azért nem rossz. Érzésnek sem.
Na – ez már a “megtanultam” része volt, érdemes figyelni! Tehát: az első amit az acceleratorban kértek tőlünk (velük csináltuk, együtt): egy ún. Business Canvas volt. Amiben a legfontosabb rész – a többi valójában senkit nem érdekelt (!) – a Product – Market fit volt. Ez már megint jó adag elmélet. De mire megértettem hogy ez mi és miért is fontos…addigra megértettem hogy nem is tanított hülyeséget Sanjay Dhar (ő volt a marketing tanárom a suliban, aki még emlkészik).
 
A lényeg pedig abban volt amit Sanjay Dhar még tanított de akkor még nem vettem annyira komolyan – mert persze a framework mindenek felett! 🙂
Merthogy mondott még két dolgot:
 

The most important thing in marketing is to
STEP INTO THE SHOES OF YOUR CUSTOMER

 
És aztán kedves mosollyal (ez tényleg az volt, semmi erőltetés, imádtuk! :)) hozzátette még:
 

And there is one more important thing in marketing
TO KNOW WHO IS YOUR CUSTOMER

 
És hogy miért drágán tanultam meg ezt? Mert az ember nem tanul könnyen.
Elköltöttünk még pár millát (nem USD) arra hogy hirdetgessünk itt ott, hogy kiállítsunk stb. Pedig kb. ezt kellett tovább-boncolnunk.
És kiderült! 🙂
És kiderült hogy feleslegesen költöttünk sokat.
(Persze – erre nem a marketingesünk jött rá egyedül – ketten voltunk. Én meg ő. A többieket közben elveszítettük. Ilyen a háború. Egy sír itt. Egy sír ott. A cégtulajdonos meg mindig sír. Kivéve ha nyaral. Ezért járok én nyaralni.
A marketingesünk velünk tanult – de aztán feladta – de ez megint egy másik történet. Ez lenne már a 3. Nem mesélem el!
Már nem dolgozik velünk.)
 
Csakhogy: ahhoz hogy jó marketinget tudj csinálni ahhoz:
Kristálytisztán meg kell tudnod mondani hogy ki a vevőd és hogy ha beleléptél a cipőjébe azt is hogy mi az az egyetlen legfontosabb dolog amiért téged kell hogy válasszon. És utána köré kell hogy építsd mindent.
 

Ez a Value Proposition.
Avagy:
MIBEN EGYEDI EZ AMIT ADOK NEKED AZ ÉN VEVŐMNEK ÉS MIÉRT JÓ EZ NEKED?

Ezt alábonthatod még az üzenetedben, persze. De ha ez nincs meg – ne próbálj marketinget csinálni. Horgolj inkább. Már mondtuk?
(Nem, nem köt a horgoláshoz semmi az égvilágon. Nem akarok róla beszélni.)
 

ÖSSZEFOGLALVA: KI, MIT, MIÉRT, HOGYAN, MIKOR?

Avagy: ki vásárol, mit vásárol, miért vásárol, mikor vásárol és hogyan jut el oda hogy vásároljon?
És: elmondom: ez így még mindig messze triviális. A bökkenő nem itt van. Vagy nem csak itt.

Mint tudjuk ez mindennel így van: a ‘zemberek 95%-a nem tudja (a tutit) vagy ha tudta is – elfelejti. A maradék 5%-ból 95% pedig hiába tudja, nem csinálja.

 

AKKOR – MIÉRT NEM KAPOD MEG SOHA A SZUPER ÁLLÁST?

 
És akkor elérkeztünk oda, hogy miért is nem kapsz soha szuper állást marketingesként.
 

Mert hogy Te nem így csinálod. Fogadjunk.

 
Most hidegzuhany jön!
 

Mert: aki Téged keres, az a Te vevőd. Rájöttél? És: a CV-d a Te Value Proposition-öd, kibontva. Product-market fit! Te és a vevőd között.

Persze, ez így triviális.
És: ha azt írod, hogy (idézek most): “a világ legjobb marketingese” meg “top marketer” meg “marketing zseni” – akkor félig már szeretlek. Már reménykedek – Neked mint marketingesnek ez a dolgod: ez a value proposition magja.
 
DE: ha ilyet írsz magadról – azt a könnyek szememből való kitörlését követően – nem hiszem el. Miért? Mert: egyrészt nem specifikus amit írsz. Nem derül ki belőle hogy B2B, B2C, online, offline stb stb.
 
És: ezt követően kinyitom a CV-det és
-se a value proposition újra nincs benne – hogy miért pont Téged válasszalak – se semmi más. DRÁMA!
 

Ami ma egy – nem csak átlag, hanem maga szerint “zseni”! – marketinges CV-jében van az a következő:
-közhelyek
-unalom
-semmi egyedi
-folyó szöveggel – van olyan akinek nincs benne hejesirási hiba – hurrá!
-egy tök átlagos képpel
 

És: amikor ezeket az apróságokat – hogy tanítsam, főleg a kezdőknél szoktam ilyet – szóvá teszem, akkor pl. egy válasz: “hát úgyis azt ír az ember a CV-jébe amit akar”.
(Belegondoltál hogy amikor ezt írod, akkor a marketinges szakmát mint olyat húzod át, hazugozod le, teszed semmivé!? Hallottál olyanról hogy referencia? Hogy számok? Hogy egyenes gerinc? Tisztesség? Hogy az ártatlanság vélelme?)
 

Mit érzek én ezek után?  Sírok.

 
És akkor nem beszéltünk még az adatvezérelt marketingről. A kísérletezésről. Lean startup. Growth hacking. Mind olyan fogalom ami egy bizonyos szint alatt értelmezhetetlen.
 
És nem beszéltünk arról hogy ha meg szeretnéd tudni hogy ki a vevőd – akkor felhívnál előtte telefonon. Vagy írnál. Vagy megpróbálnád megérteni hogy az a szegmens amiben vagyok miben pont Rád éhezik.
 
Igen – verseny van marketingesek után. De: nálam nem fogsz sokáig dolgozni. Sőt: nem fogsz bejutni sem – ha nem ezeket csinálod.
 

Megint: nem az elmélet érdekel – az eredményét akarom látni. Mert különben nem hiszem el hogy ha magadat nem tudod eladni akkor majd a terméket el fogod tudni.

 
Gondoltam ezek után hogy megcsinálom az álom-marketinges CV-mintáját.
De nem fogom. Még reménykedek. Küldjetek már egyet. Végre!
 
A fentiek legyenek már benne: a tetején egy value proposition, kibontva.
És: SZÁMOK! Könyörgöm! Semmi gond a bölcsészekkel, a tanárokkal – senkivel. De: ha marketinges akarsz lenni – akkor a számok fontosak lesznek.

Hány vevőt (előfizetőt, felhasználót, ügyfelet – bárkit) szereztél. Mi volt a legjobb kampányod ami x ráfordítással hozott z vevőt. Milyen %-kal növelted a CTR-t. Az ACTR-t. Mennyit költöttél – ha publikus. Ha nem, írd oda, hogy kérésre küldesz, vagy írjak alá egy NDA-t.

 

És: a CV megjelenése: legyen egyedi!

És: támassza alá a content-et.
Tudod: content first. Van valami ilyen alapelv is. Vagy ez valami vallási előírás itt az M szigeteken? Biztos a sok napsütés hatása ez. Segítsetek!
 

Utószó

Nem hiszem hogy én vagyok minden tudás letéteményese. Nem csináltam egyedül még soha marketinget. De: már tudom hogy mit szeretnék. Ahogy karfiolt sem termesztettem. De már tudom hogy mitől jó.
És: nem várom hogy te áss, te trágyázz, te csináld a…mindent. Karfiolt szülni nem tudsz. Ez biztos.
De: amit csinálsz, azt csináljad, tudjad. És: amiben fejlődni akarsz azt írd le, egyezzünk meg és fejlődj!
Legyen a vége – karfiol, olyan, ami pont jó.
 

Háttér

Én ez alapján pontozom most a jelentkezőket, különböző súlyokkal:

Previous overall experience
Hands-on
Offline experience
Numbers, analytics
Strategist
B2B experience
Technology experience
Software marketing experience
Had his/her own business before
Excited about the opportunity
English knowledge
Worked abroad
Career path – so far
Work itself vs execute stuff in a multi
University degree in marketing
College degree in marketing
University degree in economics
College degree in economics
e-mail answers, 1st email, questions!!!

És hogy minek kell pl. “Degree in marketing”? Biztos van olyan marketer akinek semmi ilyen nincs és jó – ez egyik a sok szempontból. De: ha elsőként ezt tanultad – talán a jobban a vérdeben van. Remélem.

És: nem, nem elvárás hogy a cikk eleji “piramis” minden elemét tudd – de tudd hogy hol tartasz és hogy hova, melyik szintre mikorra akarsz eljutni.

 

Utószó utáni szó – avagy alszunk

Hát kb. ennyi. Megyek vissza, hallgatni az óceánt. Itt már este van. Lehűlt a levegő és 17 km/órás szellő van. 25 fok. Vettünk egy rozét is – dél afrikai. Akcióban 30 USD volt. <– 2 sorban rögtön 3 szám. Mindig ezek a számok! UGYE látjátok hogy sokat számítanak?

Pl. 70 km / órás szellő és -25 fok egész más lenne. 🙂
(Ez a post otthoni idő szerint pénteken délután lesz postolva. Véletlen? Azzal fejezem be a cikket amivel kezdtem: soha nem dolgoztam marketingesként.)