MLM ÜZLET 1. RÉSZ

Az MLM üzlet és az üzleti modell

Az MLM üzleti modell az egyik leginkább vitatott kereskedelmi forma. Sokan utálják, és sokan istenítik, viszont érteni annál kevesebben értik. Ez a bejegyzésem 2 részből fog állni, az első részben az MLM üzleti részét és modelljét fejtem ki, a második részben pedig az MLM üzletnek az emberekhez kapcsolódó kérdéseit mutatom be.

Ugyan úgy, ahogy minden iparágban, az MLM üzletben is vannak korrekt MLM cégek, jó termékekkel, és vannak kétes MLM cégek is, rossz termékekkel. Vannak hálózatépítők, akik korrektül és jól végzik a munkájukat, és vannak hozzá nem értőek, az embereket átverő hálózatépítők.

Maga az MLM üzleti modellje mindenképp az egyik legjobban kitalált értékesítési modell, az ellene felhozott érvek többségénél az ellenzők sokszor elfelejtik, hogy azok a klasszikus üzleti modellben működő cégekre is igazak. Az MLM üzleti modellt, leginkább a benne dolgozó emberek „rontják el”, de ez szinte természetes a mai világunkban, hisz tele a világ olyan ötletekkel, megoldásokkal, amik jók, viszont az emberi felhasználás során mégis valahogy negatív lesz az eredmény.

MLM piramisAz MLM üzlet szervezeti felépítése piramis alakú általában. Viszont ettől még nem lesz piramis játék. A tiltott piramis játék és az MLM hálózatok között a fő különbség az, hogy a piramis játékba a beszervezett új tagok által kerül csak pénz. Ellenben egy jól működő MLM hálózatba elsősorban az értékesített termékek / szolgáltatások után kerül pénz a rendszerbe. Ezért is van az, hogy az egyik tiltott, a másik nem.

Ha egy kicsit jobban megnézzük azonban a klasszikus szervezeti modelleket, akkor könnyű észrevenni, hogy azok szervezeti felépítése is piramis alakú. Bármelyik vállalkozás tetején az igazgató foglal helyet, alatta a felső vezetők, és ahogy haladunk lejjebb, minden szinten egyre többen helyezkednek el. De nem csak a vállalkozásoknak piramis alakú a felépítésük, hanem a legtöbb emberi közösség, szervezet is így néz ki. Például az országok élén is egy fő áll, alatta a képviselők, akikből viszonylag kevés van, legalul pedig a „nép”, akikből pedig sok. Ennek megfelelően épülnek fel a vallási szervezetek is, hisz a legtetején ott is csak egy vallási vezető áll, míg a legnépesebb szint a legalsó, a hívők szintje. Lehet, hogy az MLM hálózat tetején lévő jár a legjobban, de nincs ez másképp a többi piramis tetején lévővel sem.

Minden MLM hálózat folyamMLM hálózat növekedéseatosan növekszik az új hálózatépítők csatlakozása és a vásárlói kör bővülése által. A végtelenségig egy MLM hálózat sem bővülhet természetesen, mert egy idő után elfogynak a beléptethető hálózatépítők, és vásárlók. Viszont nincs ez másként a klasszikus üzleti modellben sem, mert egy bizonyos mennyiség után semmiből sem vesszük meg az újabbat.

Sokan hozzák fel kifogásként, hogy drágák a termékek, és boltban amúgy sem lehetne eladni. Ami nem teljesen igaz. Tény, hogy a termékek árai közép és a felső árkategóriába vannak. Lehet, hogy 100 Ft-os boltban nem lehetne hasonló árazású termékeket találni, viszont ha olyan helyeket nézünk, ahol nem csak a legolcsóbb termékek találhatóak meg, akkor meg lehet találni a boltokban is a hasonló árazású termékeket. Lehet, hogy az áraik nem mindenki által megfizethetőek, de ha kicsit körbenézünk, minden termékből találunk olcsót és drágát is. Másrészt a legtöbb MLM hálózat külföldi, a hazai árak alapján vannak árazva a termékeik, csak azért mert Magyarországon rosszabb a vásárló erő, ezért nem fogják itt olcsóbban adni a termékeiket.

Az MLM hálózatoknak mindenképp van 2 előnye más modellekhez képest:

MLM alacsony költségAz MLM hálózat még mindig a legelérhetőbb vállalkozási forma az átlagember számára, mert itt kell a legkevesebb pénzügyi tőke az induláskor, és ezért itt a legkisebb az anyagi kockázat. Viszont sokan elfelejtik, hogy csak a pénzügyi tőkéből kell kevesebb az MLM üzlet beindításához, mint a többi üzletben. A többi „tőkére” ugyanúgy szükség van itt is, mint máshol. A hagyományos vállalkozások közül is az induló cégeknek csak néhány százaléka éri meg az 5. évet. Ennek ugyan az az oka, mint amiért az MLM üzletben is kevesen sikeresek. A legfontosabb talán, hogy mind a kettőt meg kell tanulni, és kitartónak kell lenni. Azzal, hogy valaki alapít egy céget, még nem lesz vállalkozó. Ugyan úgy, ha valaki csatlakozik egy MLM hálózathoz, még nem lesz hálózatépítő. Ahhoz, hogy valaki vállalkozó, vagy hálózatépítő legyen, hosszú utat kell bejárni.

MLM egyenlőAz előrelépés tekintetében sokkal igazságosabb a rendszer, mint a legtöbb hagyományos céges modell. Az MLM üzletben fixen meg vannak adva azok a feltételek, amiket el kell érni ahhoz, hogy valaki előrébb léphessen. Az a hálózatépítő, aki eléri a pozícióhoz szükséges teljesítményt, az előrébb jut, aki nem éri el, az nem. Ezzel szemben rengeteg olyan cég van, ahol keményen dolgoznak az alkalmazottak, és mégis a sógor-koma az, akit előléptetnek.

A következő blog bejegyzés az MLM üzletnek az emberi vetületét fogja bemutatni:

Az MLM üzlet és az emberi tényező


Add a Comment
  1. Email Url