fbpx

KÖNYVEK AZ MLM HÁLÓZATÉPÍTÉSHEZ

Könyvek, amiket érdemes elolvasni, ha az MLM területén dolgozunk

„Az az ember, aki nem olvas könyvet, semmiben sem különbözik attól az embertől, aki nem tud olvasni.”

Mark Twain

Az MLM hálózatépítés is egy szakma. Ugyanúgy, ahogy bármelyik szakmát, ezt is meg kell tanulni ahhoz, hogy valaki sikeres legyen benne. Viszont az MLM területén dolgozóknak nehezebb a dolguk, mert erre nincsenek iskolák. Az MLM hálózatok többsége tart oktatásokat, kinek jobb, kinek rosszabb az oktatási rendszere. Viszont azzal mindenképp csak nyerhetünk, ha mi is időt szánunk a tanulásra, utána olvasunk a dolgoknak.

Sokan tartják azt, hogy minden sikeres embernek nagy könyvtára van. Mindenki halott már az élethosszig tartó tanulás fontosságáról, mégis nagyon sok ember van, aki 20-25 éves korában abba hagyja a tanulást. Az MLM szakmát ráadásul nem tanítják az iskolában, így kénytelenek vagyunk más módon megtanulni.

Ehhez szeretnék én is segítséget nyújtani. Ezért a kompenzációs terveket bemutató sorozat mellett elindítok egy másik sorozatot, ami olyan könyveket mutat be, amiket érdemes elolvasni, ha valaki az MLM üzletben dolgozik hálózatépítőként. Elég sok könyv van, ami kifejezetten az MLM üzlettel foglalkozik, amiket úgy mond MLM területén dolgozók írtak az MLM hálózatépítőknek. Ennek ellenére nem ilyen típusú könyveket fogok bemutatni.

A könyvekről elmondható, hogy nem kifejezetten az MLM üzlethez íródtak, viszont rengeteg olyan dolgot lehet tanulni belőlük, amivel sikeresebben lehet építeni az MLM hálózatot. Minden blogbejegyzésben egy témához kapcsolódóan fogok majd könyveket válogatni.

A következő területek ismerete mindenképp hasznos egy hálózatépítőnek: értékesítés és üzletkötés, időgazdálkodás, tárgyalástechnika, szociálpszichológia, emberekkel való bánásmód, önmenedzselés. Ezekről a területekről olvasva sok hasznos információt tudunk szerezni, amivel sikeresebbek lehetünk az MLM üzletben is.

Sokszor olyan is elő fog fordulni velünk, hogy MLM hálózatunk által tanított technikák fognak visszaköszönni egy-egy könyvben. Sok technikáról és módszerről meg fogjuk érteni, hogy azt miért úgy kell csinálni, és sokszor már eddig is jól végzett dolgokról fogjuk megérteni, hogy miért működnek.

A könyvekkel foglalkozó nyitó bejegyzésem végén, témaindítónak egy könyvet szeretnék bemutatni:

Michael E. Gerber - A vállalkozás mítosza

Michael E. Gerber – A vállalkozás mítosza

A vállalkozás mítosza című könyvről elmondható, hogy alapmű, ha valaki vállalkozást szeretne indítani, kötelezően el kellene olvasnia. A legtöbb ember, aki vállalkozást indít, a vállalkozásában dolgozik, gyakorlatilag önalkalmazott lesz, ahelyett, hogy a vállalkozásán dolgozna. Nem egy vállalkozást csinál, hanem egy munkahelyet magának. Mit tegyünk, hogy ne a vállalkozásunkban, hanem a vállalkozásunkon dolgozzunk? Ez a kérdés az MLM üzletben is feltehető. Az MLM üzletünkben, vagy az MLM üzletünkön dolgozunk?

Amerikában a legtöbb induló vállalkozás rövid időn belül csődbe megy. Az első év végére a vállalkozások 40%-a bukik meg a statisztikák szerint, és a vállalkozások 80-90%-a az 5. év végét sem éri meg.

Ha megnézzük az MLM üzletben dolgozók „siker” arányát, akkor ott is hasonlókat tapasztalunk. Ott is rengetegen elkezdik az MLM üzletük felépítését, viszont nagyon kevesen lesznek sikeresek benne.

Michael E. Gerber a következő 2 kérdésre is keresi a választ könyvében:

  • Miért vállalkoznak olyan sokan csak azért, hogy utána csődbe menjenek?
  • Mi az, amit nem tanultak meg ezek az emberek?

3 típusú vállalkozót különböztet meg a könyvében:

A vállalkozó, a menedzser, és a szakember. Ha jobban megnézzük, akkor az MLM üzletben is megtalálható ennek a 3 hálózatépítő megfelelője.

  • A vállalkozó: Ő az, aki kreatív, aki meglátja a lehetőséget. Sokszor nem értik meg, pedig ilyen típusú emberek állnak a nagy változások mögött. Tehetséges a dolgok elindításában, de az üzlet stabil működtetése nem az erőssége. Ilyen volt például Henry Ford, vagy az IBM Tom Watsonja. Minden MLM üzletben megtalálhatóak azok az emberek, akik legelőször meglátják a lehetőséget az MLM üzletben. Akik megálmodják a világméretű MLM hálózatot.
  • A menedzser: Ő az, aki rendet visz a káoszba. Rá a gyakorlatiasság jellemző, nélküle nem lenne tervezés, rend, kiszámíthatóság. Kiváló szervező, jól menedzseli a munkatársait. Az MLM üzletben ők azok, akik nem csak nagy MLM csapatot tudnak építeni, hanem a felépítet MLM hálózatuk hosszú távon is stabil.
  • A szakember: Ő az, aki a dolgokat megcsinálja. Ő ért leginkább a szakmai részhez, viszont a legkevésbé tudja menedzselni magát. Amíg a vállalkozó meglátja a lehetőséget, a menedzser megszervezi, és vezeti a szakembereket, a szakember az, aki elvégzi a munkát. Az MLM üzletben ők azok, akik széles ügyfél körrel rendelkeznek, akiknek mindig folyamatos, és magas teljesítményük van.

A könyv egy másik nagyon fontos része az, amiben mintaképp a franchise vállalkozásokat állítja. Egy olyan vállalkozási formát, ahol minden folyamatot előre kitalálnak. A feladatok, és a folyamatokat úgy határozzák meg, hogy a munkakörét az útmutatással mindenki jól el tudja látni. Megdják a megfelelő útmutatást, hogy az adott munkakörrel járó feladatokat hogyan kell jól elvégezni. Ilyen például a McDonald’s. Standardizált folyamatok, amiket mindenki könnyen tud jól elvégezni.

Ha megnézzük, akkor az MLM hálózatok is hasonló elképzelésekre épülnek. A hálózatépítőknek mindenütt igyekeznek olyan rendszert adni a kezükbe, amivel az élet különféle területeiről származó üzletépítők sikeresek lehetnek. A legtöbben úgy kerülnek az MLM üzletbe, hogy előtte egy teljesen eltérő szakmát tanultak, és ebben a szakmában dolgoztak. Ezért az MLM hálózatoknaki is, mint a franchise rendszereknek, előre kitalált folyamatokat, és metodikát adnak a hálózatépítőknek. Ezért nagyon fontos, hogy ha kezdők vagyunk az MLM üzletben, akkor jól nézzük meg, hogy milyen képzést biztosít az MLM hálózat, illetve azt, hogy szponzorunknak mennyire fontos, hogy oktassa az MLM csapatát.

Az alábbi témákban olvashatja következő blogbejegyzéseket és könyvajánlókat az MLM üzlethez:

Értékesítés és üzletkötés az MLM üzletben is
Tárgyalástechnika
Az emberekkel való bánás