GYÁRTÁSI TERÜLET
Résztermékekből, elemekből új termék előállítása.
Résztermékekből, elemekből új termék előállítása.
Résztermékekből, elemekből új termék előállítása.
A gyártás követése, automatizálása az egyik legkorábbi vállalati informatikai megoldás.
Ma már azt mondhatjuk: az ősidők óta. De legalább az 1970-es évek óta, biztosan.
MRP – Materials Requirements Planning
A cél eredetileg nagyon egyszerű volt:
-kiszámolni, hogy miből mennyit kell készletezni
-miből mennyit kell rendelni
-hogyan minimalizálható a hulladék mennyisége a gyártás során
Ez volt az ún. MRP (Materials Requirements Planning – azaz anyagszükséglet-tervezés). Ehhez kellett egy darabjegyzék (diszkrét gyártásnál) vagy recept (folyamatos gyártásnál), egy valamire való számító / optimalizáló algoritmus (a hulladék-mennyiség minimalizáláshoz) és már meg is volt a megoldás.
Ezek már önmagukban jelentős hatással bírtak a költségekre.
Ez volt az az időszak, amikor a valóban tömegtermelést jelentő termékek gyártása került automatizálásra, szabályozásra.
ERP – Enterprise Resource Planning
A következő időszakban – az 1970-es évek végétől – a hangsúly ezen túl már a gyártást megelőző és követő területekre tolódott át: a gyártás már nem önmagában állt, hanem a szervezet többi részével egységesen működött – vagy kellett volna, hogy működjön.
Itt már nem csak a költség-minimalizálás, hanem a bevétel-maximalizálás is fontossá vált. Mindezt úgy, hogy úgy, akkor és olyat termeljen a cég, ami az adott pillanatban valóban – a vevő számára – szükséges.
Olyan színben, felszereltséggel.
Gondoljunk arra, hogy ez volt pl. a DELL Computer felemelkedésének időszaka: ők azzal tudtak nagyok lenni, hogy a konfiguráció előre megrendelhető volt – és mindezt nagyon gyorsan, egy alap-számítógép-modell áráért tudták szállítani.
Ehhez a teljes céget össze kellett kötni, az elejétől a végéig. Már nem volt elég csak a gyártási területre fókuszálni.
Itt a fókusz még mindig az egyes területek összekapcsolásán volt. A vevő itt még csak keveseknek jutott az eszébe – hogy ő is fontos lehet.
6 sigma, Business Process Reengineering, LEAN
A következő nagy előrelépés egyrészt a szolgáltatások irányából érkezett: itt a cél már nem csak az volt, hogy a gyártás megtörténjen, alacsony költségen, vagy hogy a bevételek magasabbak legyenek azzal, hogy pont azt és akkor gyártjuk, amikor / amire a vevőnek szüksége van.
Másrészt pedig a gyártásban – alapvetően a Toyotának köszönhetően – jelentek meg alapvető, szemlélet-beli változások, melyek a minőséget drasztikusan növelték, javították.
A minőség egyben már nem csak a termék minőségét jelentette, hanem a követelményeknek való megfelelést is – mely követelményeket már a vevő határozta meg. Ez a mai napig így van.
A cél itt már:
-6 sigma: a valódi minőség előállítása (pl. 10000 db-ból n db hiba (ez már nem azonos a “selejt” fogalmával vagy kevesebb). Ez alapvetően statiszikai alapokon nyugszik, de itt is nagy jelentőséget kaptak a folyamatok, a DPDCA (már létező folyamatok tökéletesítésére) és a DMAIC (új termékek, szolgáltatások bevezetésére)
-BPR: a folyamatok átvilágítása és alapvető újraszervezése az informatika segítségével úgy, hogy a folyamatban csak azok a lépések maradjanak amelyek valóban szükségesek – ezek a folyamatok már nem csak a gyártási, hanem a szolgáltatási (gyártást megelőző és követő) folyamatokat is jelentették
-LEAN: az alkalmazottak olyan módon való felhatalmazása, hogy ők maguk képesek legyenek a folyamatokba való beavatkozásra és a folyamatok folyamatos tökéletesítésére
Ahogy látható: ezek a módszerek nem ellentétesek egymással, egyszerűen “csak” másra “jók”.
Ezek a módszerek bekerültek az “átlag” gyártócégek eszköztárába. A kérdés itt már az, hogy mennyire jól sikerül ezeket a folyamatokat átültetni a gyakorlatba.
-draszikusan, alapvetően folyamat-szemléletű
-úgy, hogy közben a standard, szokásos dolgokat megkapod – de egyedi tudsz lenni és változni is tudsz – sokkal rugalmasabban, gyorsabban, mint más eszközökkel, szoftverekkel
-mindezt vizuálisan
-a többi területtel együtt-működve a cégedben – azaz a gyártás már nem önmagában “áll” – ezt is folyamat alapon, nem csak a funkcionális “dobozok” adat-szintű összekötésével
-úgy, hogy közben a folyamataid mérhetőek lesznek – azaz nem csak a termék költségét tudod kiszámolni, hanem azt is látod, hogy hol vannak szűk keresztmetszetek
Ebben vagyunk mi egyediek.
Amiben még egyediek vagyunk:
-nem csak a belső működésedet tudjuk sokkal rugalmasabbá, folyamat-alapúvá és folyamatosan mérhetővé és változtathatóvá tenni, hanem a vevőiddel, szállítóiddal közös dolgaidat, folyamataidat is tudjuk kezelni; azaz mi nem csak belül, hanem kívül is 100%-ig ÉLMÉNY-t tudunk adni.
Miért? Szoftverünk 100%-ig többcéges – automatikusan kiterjesztheted, használhatod az egyediséged bárki mással együtt. Mintha egy cég lennétek.
Így lesztek erősek, nagyok – de mégis rugalmasak és olcsók.
Amiben még egyediek vagyunk:
-nem csak gyártást hanem minden mást is adunk mellé – szinte mindenünk megvan, ami a gyártáson túl kell.
Így valóban a teljes céget, sőt annál többet is – le tudod fedni – akár az összes folyamattal.
100%
1. SZÜKSÉGLET SZÁMÍTÁS / BESZERZÉSI ELŐREJELZÉSEK Célja a készletérték minimalizálása, valamint a készletforgás felgyorsításának elősegítése. A rendszer tegye lehetővé a szükséges készletszintek figyelését a gyártási prognózisok és a félkész termékek alapanyag szükségleteinek figyelembe vételével, valamint legyen lehetőség a készletszintekhez kapcsolódó automatikus figyelmeztetések megadására. | A 10xONE megfelel: IGEN |
2. GYÁRTÁSI RENDELÉSEK Célja a hatékonyság, tervezhetőség növelése, a raktárkészletek csökkentése. A rendszer tegye lehetővé gyártási rendelések előre történő rögzítését. A rendszer emellett tegye lehetővé az alábbiakat:
| A 10xONE megfelel: IGEN |
3. GYÁRTÁSÜTEMEZÉS A rendszer tegye lehetővé a gyártások ütemezését. A rendszer tegyen javaslatot a gyártási folyamatok sorrendiségére, az egymást követő gyártások prioritására, munka és erőforrás szükségletére. Vegye figyelembe a technológiai sorrendi korlátozások kezelését | A 10xONE megfelel: IGEN |
4. HULLADÉKKEZELÉS Célja a gyártási folyamat során keletkezett hulladék megfelelő kezelése a későbbi kimutatásokhoz, a folyamatok optimalizálásához való felhasználhatóság megkönnyítése érdekében. A rendszer tegye lehetővé a hulladék kezelését mind készlet, mind kimutatási szinten | A 10xONE megfelel: IGEN |
5. MINŐSÉGELLENŐRZÉS TÁMOGATÁSA Célja a termék minőségének növelése. A rendszer tegye lehetővé a minőség-ellenőrzési módszertan rögzítését és a mérési eredmények eltárolását. | A 10xONE megfelel: IGEN |
6. SELEJTKEZELÉS Célja a gyártási folyamat során keletkezett selejt mennyiségének optimálása ehhez kapcsolódó kimutatások készítése, a gyártási eljárások fejlesztésének elősegítésére. A rendszer tegye lehetővé a gyártási selejt kezelését mind készlet, mind kimutatási szinten | A 10xONE megfelel: IGEN |
7. GYÁRTÁSI SZÁM/SARZS SZÁM KEZELÉSE Célja a raktári készletek, gyártott termékek nyomon követhetőségének elősegítése, a szavatossággal rendelkező tételek felhasználásának optimalizálása. A rendszer tegye lehetővé sarzs és gyártási számok generálását automatikus és/vagy manuális módon, majd az egyedi azonosító számok nyomon követését. Sarzs, más néven köteg szám – több, egy gyártásból beérkező cikk együttes azonosítását szolgálja Gyártási szám – cikkenként különböző, egyedi azonosítást tesz lehetővé | A 10xONE megfelel: IGEN |
8. ALAPANYAGOK KEZELÉSE Célja a késztermék alapanyag szükségletének rögzítése és kezelése. A rendszer biztosítson lehetőséget az egyes késztermékek előállításához szükséges alapanyagmennyiségek megadására, illetve ezen mennyiségek tetszőleges módosítására. |
Európa
10xONE Zrt.
Budakeszi út 5.
BUDAPEST
1021
+36 30 2451584
USA
10xONE Inc.
388 Market Street, Suite 1300
SAN FRANCISCO
CA 94111
+1 415 650 8354
ISO9001, ISO/IEC 20000-1 (ITIL), ISO/IEC 27001 (információ-biztonság) szabványoknak megfelelő integrált irányítási rendszert működtetünk.
Azaz szoftverünket nem csak áruljuk – használjuk is.
Ügyfeleink vállalkozások és állami szervek, közintézmények, ahol a vezetési szemlélet, a teljesítmény / ár arány, a rugalmasság, az együttműködés és az ember az első. Ahol a tulajdonosok és a vezetés is tudja, hova akar eljutni és elszánt, hogy el is jusson oda. Ők szeretnek velünk együtt dolgozni, mert végre valóban vezethetnek – és ezt élvezik, mindenek felett.